کپسول آتش نشانی چیست ؟ آشنایی با انواع کپسول آتش نشانی

آتش پدیده ای طبیعی است که از آغاز خلقت یکی از ۴ عنصر اصلی طبیعت بوده است. حرارت ناشی از و گرمایی که می بخشد زندگی بخش و حیاتی است.

طبق یافته های دیرین شناسان، انسان های نخستین در حدود ۴۰۰ هزار سال پیش برای اولین بار آتش را مهار کردند و این به معنای توانایی انسان برای استفاده از آتش در پخت غذا و گرم کردن خود می باشد.

از آن پس استفاده از آتش به عنوان ابزاری مفید در جهت شکل گیری زندگی گروهی در میان انسانها رواج یافت و تا امروز نیز ادامه دارد.

اما از همان دوران پارینه سنگی یا عنصر حجر نیز، آتش گاهی از کنترل خارج شده و باعث سوختن خانه ها و اشیا می شد و باید خاموش می شد.

خرید عمده کپسول آتشنشانی

پس نیاز به ابزاری جهت خاموش کردن آتش، قدمتی به اندازه استفاده از خود آتش دارد. احتمالا در آن زمانها با آب یا خاک یا برگهای ضخیم درختان آتش را خاموش می کردند.

این وسایل ابتدایی قرنها تنها ابزار خاموش کردن آتش محسوب می شدند و گاهی نیز هیچ کار مفیدی از آنها بر نمی آمد و آتش همه چیز را از بین می برد.

تا اینکه در اوایل قرن هجدهم میلادی و به سال ۱۷۲۳ میلادی یک شیمی دان انگلیسی به نام Ambrose Godfrey وسیله ای برای خاموش کردن آتش ابداع کرد.

این وسیله از محفظه ای شیشه ای تشکیل میشد که مایعی خاموش کننده در آن قرار داشت.

کپسول آتش نشانی محفظه ای فولادی و قابل حمل است که مقدار مشخصی ماده خاموش کننده آتش درون آن قرار دارد.

این ماده در زمان مورد نیاز با فشردن یک اهرم به خارج پرتاب می شود. بطور معمول از آب ، گاز دی اکسید کربن ، پودر بی کربنات سدیم یا پتاسیم و یا فوم خاموش کننده به عنوان عامل خاموش کننده آتش استفاده می شود.

گاز دی اکسید کربن با فشار خود از محفظه فولادی یا کپسول خارج می شود ولی برای پرتاب کردن سه مورد دیگر ، گاز نیتروژن بکار می رود.

بدین معنا که گاز نیتروژن با فشار زیاد در کنار عامل خاموش کننده وارد کپسول می شود و وقتی راه خروج با فشردن اهرم باز می شود، عامل خاموش کننده را با فشار به خارج هدایت می کند.

پس از ذکر تاریخچه ای مختصر و تعاریف اولیه، نگاهی دقیق تر به انواع مختلف کپسول آتش نشانی و کاربردهای آن خواهیم داشت.

خرید عمده کمربند ایمنی

یک ظرف کوچک محتوی پودر باروت با یک چاشنی فتیله ای نیز در کنار محفظه تعبیه شده بود.

با انفجار باروت ظرف متلاشی می شد و مایع خاموش کننده به اطراف پرتاپ شده و آتش را خاموش می کرد. البته این وسیله کاربردی محدود داشت و در همه موارد موفق عمل نمی کرد.

سرانجام در سال ۱۸۱۸ میلادی یک افسر انگلیسی به نام George William Manby از یک کپسول مسی به حجم ۳ گالن ( ۱۳/۶ لیتر ) حاوی پودر کربنات پتاسیم برای اطفا حریق استفاده کرد و آن را Fire Extinguisher به معنای خاموش کننده آتش نامید.

پودر بکار رفته در واقع خاکستر مروارید بود که به کمک هوای فشرده موجود در داخل کپسول خارج می شد.

عمده کپسول آتشنشانی
عمده کپسول آتشنشانی

این وسیله اولین نسخه از اختراعی است که ما امروز آن را کپسول آتش نشانی می نامیم و بعدها بوسیله سایرین کاملتر و مجهزتر شد. اما امروز تعریف کپسول آتش نشانی چیست ؟

خرید عمده لباسکار

در واقع مطالب در ادامه ، راهنمای خرید کپسول آتش نشانی نیز می باشند. بطور کلی از نقطه نظر ماده خاموش کننده، 4 نوع کپسول آتش نشانی داریم که یک کاربردخاصی دارد.

در ادامه بنا داریم که هر 4 نوع کپسول را بطور جداگانه و با جزییات ررسی می کنیم.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز

معروف ترین و پرطرفدارین کپسول آتش نشانی ، نوع پودر و گاز می باشد که پودری نیز نامیده می شود. کپسول آتش نشانی پودر و گاز حاوی مقداری پودر بی کربنات پتاسیم می باشد که به همراه گاز بی اثر نیتروژن با فشار زیاد درون یک سیلندر فولادی قرار داده شده اند.

با فشردن اهرم، پودر که خیلی فشرده و چگال است به سوی جسم در حال سوختن پرتاب می شود و با نشستن بر روی آن، از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری کرده و آتش را خاموش می کند.

اما حجم آتش در شرایط مختلف و با توجه به مقدار جسم در حال سوختن متفاوت است و بنابراین مقدار پودر خاموش کننده نیز باید به همان میزان باشد.

پس کپسول ها نیز به اندازه های مختلف ساخته می شوند. در 10 سایز مختلف از کپسول آتش نشانی پودر و گاز تولید می شود که عبارتند از 1 – 2 – 3 – 4 – 6 – 9 – 12 – 25 – 50 و 75 کیلویی.

منظور از این اعداد وزن پودریست که در کپسول وارد شده است و اندازه سیلندر نیز طبعا به اندازه حجم پودر طراحی شده است.

ضمن اینکه این سایزها استاندارد جهانی هستند و مثلا کپسول آتش نشانی پودر و گاز 11 کیلویی نداریم و حتی بصورت سفارشی نیز تولید نمی شود.

از کپسول پودر و گاز 1 کیلویی تا 12 کیلویی وزن و حجم زیادی ندارند و بوسیله یک فرد بالغ قابل حمل هستند.

ولی در مورد 3 سایز آخر، یعنی کپسول پودری 25 کیلویی و 50 کیلویی و 75 کیلویی قضیه فرق می کند.

خرید عمده ماسک تنفسی فیلتردار

این سه آیتم بسیار سنگین و حجیم هستند و لذا جهت سهولت حمل و نقل بر روی یک ارابه چرخدار نصب می شوند.

در بالای کپسول اتش نشانی پودر و گاز، یک فشار سنج قرار دارد که فشار گاز داخل سیلندر را نشان می دهد.

این فشار 15 بار یا 190 Psi است که از روی فشار سنج خوانده می شود. با فشار گاز نیتروژن، پودر داخل کپسول در عرض مدت کوتاهی ( کمتر از 60 ثانیه ) تخلیه می شود.

در مورد ماهیت پودر باید عرض کنیم که سمی و خطرناک نیست و به راحتی با جارو جمع می شود. خاطر نشان می سازیم که رنگ بدنه کپسولهای پودری، بطور کامل قرمز یکدست می باشد.

  • مدیریت سایت
  • بهمن 2, 1402
  • 9 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی

بستن
مقایسه