عمده کپسول آتشنشانی

انواع کپسول آتش نشانی و تفاوت هایشان چیست؟

یکی از مهمترین اختراعات بشر در گذشته، آتش بوده است. حتی می‌توان از این اختراع به عنوان نیروی محرک شروع شکوفایی دانش بشر یاد کرد. هرچند این پدیده ی بسیار با ارزش، اگر از کنترل خارج شود می تواند موجب هدر رفتن سرمایه ی اصلی زندگی و حتی تهدیدی برای جان انسان باشد.

همیشه در بخش اصلی مقابله با آتش سوزی ها اساس را بر «پیشگیری بهتر از درمان است»، گذاشته‌ایم با توجه به اینکه رساندن ضریب ایمنی در برابر آتش سوزی به صفر، غیر ممکن است، آماده سازی تجهیزات اطفاء حریق و آموزش استفاده از آن به افراد، یکی از الزامات می باشد.

نمایشگاه مجازی باما در این مقاله به انواع کپسول آتش نشانی، نحوه کار با آن، آموزش اطفاء حریق و… پرداخته است که می تواند در تصمیم گیری صحیح برای خرید بهترین کپسول آتش نشانی برای منزل و سایر مکان ها، راهنمای خوبی باشد.

خرید عمده کپسول آتشنشانی

کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول آتش نشانی دستگاهی است که برای خاموش کردن آتش از آن استفاده می‌کنیم عملکرد این دستگاه که قابل حمل دستی نیز هست، به این صورت است که بسته به نوع آتش ترکیبات داخل مخزن استوانه ای مانند آب، گاز دی اکسید کربن، بیورسال و… را با فشار بر روی آتش می افکند.

تاریخچه خاموش کننده های دستی

تسبیوس از اسکندریه حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح یک پمپ دستی اختراع کرد. عملکرد این دستگاه رساندن آب به آتش به صورت زنجیره‌ای از سطل بود.

طبق مدارک و شواهد به دست آمده، اولین خاموش کننده آتش نشانی توسط آمبرود گادفری در سال ۱۷۲۳ در کشور انگلستان اختراع شد. او که یک شیمیدان نامی در زمان خود بوده، مخزنی دارای مایع خاموش کننده و ظرف حاوی باروت تعبیه کرده بود که با اتصال فیوزهای متصل دهند در این خاموش کننده و شعله ور شدن باروت محلول خاموش کننده بر روی آتش پراکنده شده و باعث خاموش شدن حریق می شده است.

خرید عمده کمربند ایمنی

عوامل مهم که برای ایجاد یک آتش سوزی نقش دارند عبارتند از:

ماده قابل اشتعال (سوخت)
حجم معینی از اکسیژن
حرارت کافی

این سه عامل که هر کدام به صورت اضلاع یک مثلث نشان داده شده است به مثلث حریق یا لچک آتش معروف است. این مثلث آتش نه تنها عوامل ایجاد حریق را نشان می دهد بلکه راه‌های اطفاء آن را نیز مشخص می‌کند این روشها عبارتند از:

محدود کردن سوخت (جداسازی)
محدود کردن اکسیژن (خفه کردن)
محدود کردن حرارت (سرد کردن)

خرید عمده لباسکار

انواع کپسول های آتش نشانی کدامند؟

کپسول آتش نشانی محتوای آب
کپسول آتش نشانی محتوای پودر
کپسول آتش نشانی محتوای گاز
کپسول آتش نشانی محتوای کف
کپسول آتش نشانی محتوای مواد هالوژنه
کپسول آتش نشانی محتوای مواد شیمیایی مرطوب
کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن

عمده کپسول آتشنشانی
عمده کپسول آتشنشانی

مثلث آتش یا مربع آتش، کدام صحیح است!؟

در گذشته به علت ناشناخته بودن واکنش های زنجیره ای، تداوم آتش را وابسته همان عوامل مثلث آتش می دانستند. اما امروزه در مهندسی آتش بعد چهارمی برای ایجاد و تداوم آتش شناخته شده است که به آن واکنش های زنجیره ای می گویند.

بنابراین با افزوده شدن یک ضلع اصلی دیگر، مثلث آتش به هرم یا مربع آتش تغییر شکل پیدا کرده است.

واکنش های زنجیره ای در تغییر حالت ماده و ترکیب مکرر با اکسیژن به وجود می آید و تداوم آتش وابسته به آن نیز هست. این روش که هنوز نیاز به تحقیق بیشتر در مورد مکانیزم عمل آن ادامه دارد، سرعت فوق العاده ای در اطفاء حریق دارد.

جالب است بدانید که با استفاده از این روش می‌توان از عمل انفجار مخلوط گاز و هوا و یا گاز و اکسیژن جلوگیری نمود.

خرید عمده ماسک تنفسی فیلتردار

برای اطفاء حریق، چه نوع خاموش کننده ای مناسب است؟

آتش سوزی مواد خشک: بهترین خاموش کننده برای آتش سوزی های مواد خشک و قابل اشتعال مانند کاغذ، چوب و… کپسول هایی که پایه آبی دارند، می باشد. مانند کپسول آتش نشانی آب و گاز مایعات: در این نوع آتش سوزی ها که از مایعات قابل اشتعال مانند گریس، نفت، رنگ و…نشأت می گیرد، بهترین انتخاب کپسول آتش نشانی کف یا کپسول آتش نشانی هالوژن می باشد.
آتش سوزی وسایل برقی: تجهیزاتی مانند کامپیوتر، لوازم برقی آشپزخانه و… را هرگز با آب و یا خاموش کننده هایی که رسانا هستند خاموش نکنید. همچنین کپسول های آتشنشانی حاوی پودر و گاز توصیه نمی شود زیرا باعث خراب شدن تجهیزات برقی می‌شود بهترین انتخاب کپسول آتش نشانی گاز دی اکسید کربن است.
آتش سوزی تجهیزات فلزی: استفاده نادرست از ذرات و براده های فلزی بعضی از فلزات مانند آلیاژهای پتاسیم منیزیم که در آزمایشگاه ها استفاده می شود، می تواند باعث آتش سوزی شود. بهترین راه اطفاء حریق، استفاده از روش خفه کردن آتش می باشد. در آتش‌سوزی‌های تجهیزات فلزی از ترکیبات پودری خشک که در انواع کپسول های آتش نشانی تعبیه شده است استفاده می‌کنیم.

رنگ های روی کپسول آتش نشانی چه کاربردی دارد؟

کپسول های آتش نشانی در استاندارد بین المللی دارای رنگ های متفاوتی هستند. معمولاً در ایران این خاموش کننده ها به رنگ قرمز هستند که نواری با رنگ های مختلف آن ها را از یکدیگر متمایز می کند. این کار برای شناسایی راحت تر کاربر صورت می گیرد. بر همین اساس نوار روی کپسول آتش نشانی محتوای آب، به رنگ قرمز، محتوای پودر به رنگ آبی، محتوای هالوژن به رنگ سبز، محتوای دی اکسید کربن به رنگ مشکی، محتوای کف به رنگ لیمویی می باشد.

  • مدیریت سایت
  • بهمن 4, 1402
  • 12 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی

بستن
مقایسه